Hoppa till innehåll

Liv och död på Sveaborg

25 juni, 2010

Stackars skinn, det säger jag bara. Min familj och ett par kompisar tog en tur ut till Sveaborg igår. Inte ett moln på himlen, solen gassade. Och på nåt konstigt sätt glömde jag helt bort allt vad solskyddskrämer heter. Hela dagen strosade vi omkring i väl bevarade historiska miljöer. Unikt i sitt slag i Finland, vågar jag påstå. Härligt semesterväder, men jag och min fotograferande kollega var överens om att det nog hade varit lite bättre med halvmulet istället för stenhårt solljus. Bilderna hade blivit fler, och nacken hade inte varit så röd.

Men en del fotande blev det ändå. Främst med Lensbabyn. Jag lade märke till Lensbaby 3G:s styrkor då kameran monterades på stativ. Det är inte för inget modellen kallas controlfreak. Konstnärligt botaniskt foto tycks den lämpa sig riktigt bra för. Skärpan lägger sig där man vill och allt det som omger växten försvinner ut i suddighetsrymden. Vill man dokumentera och artbestämma växter, finns det antagligen bättre makrolinser att använda, men till detta ändamål är den riktigt bra. Eller vad sägs om de tre bilderna ovan?

Sol, saft och bullar i all ära. Befinner man sig på en 300 år gammal befästning skall det makabra också få komma fram. Ruiner och tunnlar finns det gott om, och en dag som igår var det fruktansvärt skönt att komma in i skuggan en stund. Att fota inomhus var utmanande, men med hjälp av stativet gick det bra efter lite experimenterande.

Jag fotade en hel del annat också utöver bilderna ovan, främst HDR och infrarött. Tiden, men framförallt orken (där var riktigt, riktigt varmt), räckte inte till för att utforska holmen till fullo. För den fotointresserade erbjuder Sveaborg nästintill oändliga möjligheter. Allt från förfallna ruckel till romantiska gator bland gamla trähus. Natursköna vyer över såväl ängsmark som dramatiska stränder varvas med respektingivande ruiner. Sveaborg är helt klart ett ställe det löns att återvända till, och dyrt är det inte heller. För priset av en bussbiljett får man åka båt en stund och, vips, så är man där.

No comments yet

Lämna en kommentar