Skip to content

Upp som en sol, och ner som en…

21 juni, 2010

Detta inlägg blir lite av en upprepning av det föregående. Eller inte egentligen så mycket en upprepning, kanske en uppdatering.

Glad i hågen (säger nån så längre?), inledde jag semestern idag med att börja gå igenom högen med bilder som under de senaste åren växt oroväckande snabbt. Det tog naturligtvis inte länge innan jag hittade en viss bild jag fastnade vid, lite så där som det går för det mesta då man öppnar upp PS. Detta är väl lite av en inside-grej, men de flesta som sysslar med bildbehandlingsprogram vet nog vad jag menar.

Jag vände och vred och testade olika effekter och inställningar. Trots den molnmarmorerade himlen och den uppenbart varma högsommardagen, kändes bilden inte riktigt rätt. Jag testade tekniken jag beskrev i det förra inlägget, tekniken där jag minskar färgmättnaden samtidigt som kontrasterna förstärks. Enligt mig en teknik som bara förbättrar de flesta bilder. Resultatet syns här.

Pang på, om man frågar mig. Frun hade förstås en avvikande åsikt. Smaken är ju, som bekant, som baken… För henne var det självklart att bilden nedan, ”originalbilden”, var bättre. Den mörkare var för dyster.

Jag vet inte. Jag föredrar bilden som blivit nertonad. Samtidigt som den är mer dramatisk, är den också mer behärskad. Och på nåt sätt är den också verkligare. Gräs är visserligen grönt, men det brukar sällan lysa grönt om det.

Vad tycker du?

No comments yet

Kommentera

