Skip to content

För hemmafixaren

5 november, 2012

Om du äger en vettig kamera och dessutom kan använda den, finns det en risk chans att människor i din närhet utgår från att du villkorslöst och tjänstvilligt står till förfogande vid vilket givet tillfälle som helst. Om de nyss nämnda egenskaperna (kamera och kunskap) utgår från en fotohobby som äter ur hushållskassan, gäller det att stå till förfogande. Inget snack om den saken. Kanske inte alltid så inspirerande, men varje ”uppdrag” tillför någon ny erfarenhet. Så också idag.

Produktfoto är ett specialområde för sig, och de som satsat sin karriär på det är synnerligen skickliga. För den glade amatören är det ändå inte helt omöjligt att få till skapliga bilder hemma vid köksbordet. Speciellt roligt är det att testa olika tekniker sådana dagar som idag, då det gråa och fuktiga vädret inte genast lockar till hurtiga strapatser.

Idag var det alltså meningen att fota en del av de kläder som barnen växt ur för att sedan säljas på olika Internet-auktioner. Fotona skall vara ärliga och inte förvränga verkligheten. Om klädesplagget är urtvättat och nött, får inte bilden göras sådan att plagget ser nyköpt ut. Bildbehandling skall man använda ytterst försiktigt och då främst för ljusstyrka och vitbalans. Men bilden skall ändå vara tilltalande. Läcker. Så, medan jag då slet med att få en mössa att se vettig ut, upptäckte jag ett fantastiskt material. Hushållspappret! Detta underbara cellulosaderivat är formbart och lämpligt styvt.

 

Mössan jag fotade ville jag forma som den skulle se ut på en liten flickas huvud. Det lyckades förvånansvärt väl med lite hjälp av en ställning för hushållspapper, några yllesockor och fem ark hushållspapper. Allt vid köksbordet. Yllesockorna använde jag för att få till den grova formen (en boll, helt enkelt). Hushållspappret vek jag några gånger och lade mellan ”bollen” och mössan. Efter det kunde jag forma mössan efter behag.

Rent fototekniskt har jag inte så mycket att berätta. Det enda jag trixade med var blixten. På min SB-600 har jag alltid fäst en diffusor. Då jag fotade mössan ovan, riktade jag blixten mot en vit plan yta till vänster (kylskåpet) och höll ett par fingrar framför den sidan av diffusorn som var vänd mot mössan. Detta avlägsnade skarpa skuggor på väggen bakom mössan och gav ett rikligt indirekt ljus.

Lägg till lite trevlig bakgrundsmusik och en kopp kaffe, så blir resultatet en avslappnad stund för lite kreativt hushållsarbete för att dryga ut dagskassan. Alla vinner.

No comments yet

Kommentera

