Skip to content

Ordning och reda

29 oktober, 2012

Goda idéer bör man dela med sig av. För åtminstone jag uppskattar att se något litet tips nånstans som jag sedan kan använda för att underlätta min vardag. Så, såhär gör jag för att hålla reda på mina bilder.

Alla foton jag lyckats klämma ur min kamera sparar jag på en extern hårddisk. Som den lilla skärmdumpen här under visar, ordnar jag fotona kronologiskt. Undantag görs för olika större händelser som resor, evenemang och andra konstigheter som jag tycker förtjänar en egen plats i min fotokatalog. Utan indexering är detta ett uselt sätt att spara bilder på, jag vet. Men det är inte detta jag vill dela med mig av heller.

Tidigare stod jag inför ett stort problem som uppstod enbart av min lathet (och brist på struktur). Det var nämligen så att jag tidigare kunde sätta mig vid datorn och bläddra igenom bilderna för att då stanna upp vid någon och fixa till den. Denna bild plattade jag sen ihop och sparade under någon hastigt skapad mapp. Detta ledde sedan till olika besvär, t.ex. kunde jag i efterhand inte gå in och göra några ändringar i bilden, jag kunde inte se vad som hade gjorts med bilden. Och ibland ofta kunde jag inte längre hitta antingen bilden eller dess original (NEF-fil).

Så, det som har underlättat mitt arbete med bilderna är skapandet av två mappar i varje större fotosessions mapp. Dessa två mappar kallar jag PSD ch SFW. I PSD-mappen sparar jag fotot i sin helhet, osammanslagen och obeskuren. Men fullt redigerad.  Varför obeskuren? Helt enkelt för att jag i det skede jag har redigerat bilden inte (alltid) vet i hurudant format eller medium bilden i framtiden eventuellt skall presenteras.  I SFW-mappen lägger jag den tillplattade bilden, beskuren och gärna tillsammans med en trevligt ram. SFW-akronymet står naturligtvis för saved for web. Upplösningen sätter jag alltid till 72 ppi och den maximala höjden 700 pixlar. Det må vara att dessa inställningar börjar bli föråldrade, men de ger ett absolut tillfredsställande resultat och en bildfil som utan problem kan skickas med e-post. Inte behöver man heller vara rädd för att fylla online-bildbibliotek i förtid heller.

PS

Tips på enkla och effektiva indexeringsmetoder tas gärna emot

DS

No comments yet

Kommentera

