Skip to content

Hannes Heikura: Dark Zone

27 augusti, 2011

Igår var det Konstens natt i Helsingfors. Egentligen borde evenemanget nog kallas Konstens kväll istället för då det som per definition är natt innebär råsupande och allmänt störande beteende. De kulturella upplevelserna är långt borta efter att solen gått ner.

Ett besök i Tennispalatsets konstmuseum bjöd på fotokonst av bland annat Hannes Heikura.

Hannes Heikuras Dark Zone är en samling svartvita (mestadels motljus) fotografier ifrån olika delar av Helsingfors under perioden november 2009 fram till januari 2011.

Min vana trogen valde jag att inte läsa in mig på vad utställningens budskap skulle vara innan jag sett bilderna. Och denna gång innebar detta förhållningssätt en liten utmaning. Det var egentligen först efter det tredje varvet som jag började förstå vad Heikura ville berätta.

Bilderna är mörka – trots den närvarande solen. Stämningen är anonym – trots de tydliga porträtten. Kylan finns där oavsett elden. Efter att ha tampats med tankar om strikt dokumentativa porträtteringar av det samtida Helsingfors, börjar jag se den röda tråden. Heikura är tekniskt sett en mycket skicklig fotograf som, antagligen tack vare sin bakgrund i fotojournalistiken, har ett öga som snabbare än tanken registrerar flyende ögonblick. Att han kanaliserar detta genom kameralinsen är starkt imponerande. Han har en situationsnärvaro utan like, och hans konstnärliga känsla i kombination med sinne för dramatik ger fotografier som i sin spartanska enkelhet blir så fulla av mening. Inte utan sammanhang, dock.

Jag blir varse Heikuras avsikt att skildra ensamhet och avskildhet. Isolering, kanske. I flera av verken finns också ett element av andlighet. Symboliken är i mina ögon tydlig.

Efter mitt besök läser jag berättelsen om Dark Zone, mycket riktigt drivs Heikura av en vilja att skildra ensamhet. En ensamhet som infinner sig lika starkt oavsett hur många indiver som finns närvarande. Här får jag erfara en lite egotripp, det är kul att ha rätt.  Jag förvånas onekligen av att andligheten inte nämns. För det är knappast så att jag har projicerat något, symboliken finns där. Kanske jag har sett djupare in i Heikura än han själv…

Hur som, Dark Zone imponerar. Och jag är övertygad om att Heikura kommer att nämnas bland de stora Finländska fotograferna.

No comments yet

Kommentera

