Skip to content

En bild om dagen

7 november, 2010

Skönt att få sitta vid ett normalstort tangentbord igen. Nokias N8 har många fördelar, men för att skriva några längre texter på ett lilliputt-tangentbord med inte så små fingrar är inte bekvämt. Lyxigt och trendigt är det, men inte bekvämt.

Jag fotar gärna. Ofta och mycket. Bilderna visar jag dessutom gärna upp. Min självkritik och brist på författartalang gör det dock svårt för mig att utnyttja wordpressbloggen för ett ändamål där jag i ett raskt tempo skulle lägga ut bilder. Att som så många andra inleda ett ”en bild om dagen”-projekt har hittills varit nästintill omöjligt, för även om jag skulle ha släpat med mig Nikonutrustningen varje dag, innebär det inte att jag varje dag skulle befinna mig nära min dator där jag skulle ha möjlighet att spendera några minuter för att skapa en publiceringsvärd bild. Det skulle naturligtvis vara möjligt att bygga upp ett litet förråd av bilder som jag sedan matar ut en om dagen. Men det tar liksom bort idén bakom ”en bild om dagen”. För betraktaren spelar det ingen roll, där skulle det sättet tjäna sitt syfte, men för mig som fotograf skulle det vara att ljuga för sig själv. Dessutom vill jag gärna hålla bloggen som ett sätt att mera ingående presentera tankar och funderingar.

Allt det har nu ändrats. Tack vare min N8 är det möjligt för mig att ta högupplösta bilder och på ett enkelt sätt redigera och publicera dem, var jag än befinner mig. Forumet jag fann lämpligast för detta ändamål var gratistjänsten posterous. Där är publiceringen av inlägg hur enkelt som helst. Genom att skriva ett mejl från en verifierad address, publiceras inlägget omedelbart. Epostmeddelandets rubrik blir inlägges rubrik, texten som skrivs i meddelandet blir inläggets text och den fil som bifogas meddelandet presenteras stiligt i inlägget.

Så, nu (eller egentligen igår) är fotoprojektet ”en bild om dagen” igång. Min avsikt med projektet är att utveckla det fotografiska ögat genom att varje dag betrakta omgivningen och se bildmöjligheterna.

Fotojournalen kan följas genom att besöka adressen manipul8or.posterous.com

Och nej, inlägget sponsras inte av Nokia. Men om någon på Nokia råkar läsa detta, är jag öppen för förslag och inleder gärna ett samarbete 🙂

No comments yet

Kommentera

