Skip to content

På jakt efter genius loci

12 oktober, 2010

Det är få förunnat att dra på sig ett par vandringskängor och spatsera iväg till gamla skogar. Idag hade jag förmånen att göra precis det. Avsikten med utfärden var att inleda ett nytt projekt; på jakt efter genius loci.

Genius loci, platsens ande, är ett begrepp som har sitt ursprung i gammal romersk religion/mytologi. Idén är att varje plats har en slags skyddsande. Så skrivs det åtminstone på Wikipedia. Det jag avser med projektet på jakt efter genius loci är att genom fotograferandet utforska och bli varse platsens (objektet eller föremålet) varande. Låter lite flummigt kanske, men i korthet är det inte märkligare än att jag lägger ner tid och energi på att försöka föreviga objektet så väl som möjligt. Göra det rättvisa. Jag vill att fotografiet jag skapat skall ta betraktaren genom tid och rum till det ögonblick jag upplevde då jag avfyrade kameran.

Min första session gick inget vidare. Åtminstone inte vad gäller slutprodukter. Men jag kom till flera insikter, så någon bortkastad dag var det inte. Jag hade tidigare under en skogspromenad sett en gammal kullfallen tall. På tallen växte några små svampar, som på något spännande sätt tycktes trotsa dödens slutgiltighet. Detta var för några veckor sedan, och det var egentligen då som tanken om att mera ingående utforska objekt föddes. Så målet för min session idag var just den kullfallna tallen.  Väl framme upptäckte jag att de små svamparna inte fanns kvar. Platsen hade mist sin innebörd. Smått jäktad vandrade jag omkring i skogen letande efter intressanta objekt. Det började småningom gå upp för mig att jag inte skulle bli varse ”platsens ande” om jag inte var öppen och ödmjuk för det som fanns omkring mig. Stress är ett effektiv filter för allt vad inspiration heter. Att registrera genius loci kräver ett visst mått av känslighet. I det ögonblicket släppte jag alla krav och förväntningar jag hade haft på dagens fotopromenad. Jag njöt av höstvädret. Solens strålar silade envist ner genom grenarna som vajade i den kalla och friska vinden.

Hösten är den årstid jag njuter mest av. Våren och sommaren går jag vanligtvis och väntar ivrigt på, men då vi väl är där är jag inte så imponerad. Och vintern har jag aldrig varit förtjust i. Då är det mest bara kallt. Men hösten, det är min årstid. Det påmindes jag om idag. Att fotografera hösten är dessutom ganska tacksamt. Dramatiska himlar och färgsprakande lövträd. Men de fotona stannar på amatörnivån. Hur förmedlar man höstens ”ande”? Hur kan jag genom fotografiet visa hur berusande skogens doft av förmultning är? Hur visar jag det knastrande ljudet av torra löv? Och hur är det med den kalla och friska vinden som tycks ta sig igenom alla klädlager trots tillverkarens löften om total isolering?

Jag hittade flera gläntor där jag kände att jag skulle kunna utföra en hel del meditativt fotograferande. Löven ovan badade i solljus, och skuggorna dansade i vinden.  Nu menar jag inte att jag lyckats fånga höstens innersta väsen i de tre bilderna. Inte alls. Men skulle jag ha lyckats beskriva allt det som avslutade det förra stycket, skulle jag ha fångat höstens ”ande”. Arbetet fortgår.

Här är annars en abstraktion från dagens promenad. Ja, det är tallar i en skog. Och ja, det suddiga har åstadkommits genom att panorera kameran under exponeringen. Inga konstigheter. Jag är nöjd med fotot, och kommer antagligen att blåsa upp en fin förstoring av det någon gång.

På jakt efter genius loci är ett projekt som jag antar att jag kommer att jobba med under en lång tid framöver. Helt osjälviskt är projektet ändå inte. Genom att fördjupa mig i mera ingående studier av objekt hoppas jag utvecklas som fotograf.

No comments yet

Kommentera

