Skip to content

Intryck från Borgå

3 oktober, 2010

Turistade lite idag. För andra gången i mitt liv besökte jag Borgå. Denna gång hade jag förmånen att under ett par timmar strosa omkring på kullerstensgator i minst sagt pittoreska miljöer. Tillsammans med ganska många andra turister, vill säga. De flesta tydligen österifrån, dessutom.

En fördel med att befinna sig bland turister är att det är ganska accepterat att bete sig lite avvikande. Det vill säga med kameran uppe vid ögat.  Idag var jag kanske ändå lite häftigare än genomsnittsturisten, då jag släpade omkring på ett tungt stativ också. Det var mulet idag, och eftersom jag hade valt en ganska liten bländare till min Lensbaby 3G, så var ett stativ nödvändigt för att få skarpa bilder.

Borgå är en vacker stad, och i synnerhet gamla Borgå, med sina byggnader från tidigt 1700-tal.  Ganska hastigt ställde jag mig frågan hur jag skulle fota det som alla andra redan har fotat från alla tänkbara vinklar? Något svar har jag inte. Idag försökte jag mig på ”alternativa” tekniker – HDR. Jag testade också att fokusera på detaljer. Bilderna blir inte unika, det känns lite jobbigt. Ja, förutom i detaljfotot, där tycker jag motivet blir spännande och ganska tilltalande. Men de bilderna representerar inte Borgå specifikt. Det är knivigt. Men det är klart, om jag hade svaret på frågan, kunde jag ju lika gärna sluta fotografera. Det största nöjet med fotograferandet är ju utforskandet och upptäckandet.

No comments yet

Kommentera

