Skip to content

Som en tysk kock

19 september, 2010

Under det ljuva 80-talet underhölls många av oss som växte upp med SVT av Verner och Verner, de två tyska kockarna som hade lite egen stil. Sven Melander och Åke Cato huserade med en tysk brytning i Nöjesmassakerns kök. Vilka minnen… Det var verkligen kvalitetsunderhållning.

Hösten är här nu, med allt det jag gått och väntat på hela sommaren; svalka, frisk luft och härliga färger. Fina möjligheter för hejvilt fotande. En detalj ur höstlandskapet som jag fäste speciell uppmärksamhet vid under morgonpromenaden idag var mängden fallna löv som broderade grusvägarna nära vårt hem. Och det är i första hand lönnlöven som tilltalar med sina färger och former. Mycket gärna hade jag spenderat dagen i sällskap av stativ och kamera för att föreviga hösten i närområdet. Men, verkligheten kommer ibland emot, det är inte alltid möjligt att göra precis allt man vill. Men för att kunna dela med mig av mina upplevelser, så har jag förberett lite (det var här Verner och Verner kom in i bilden).

Dessa löv fotade jag för några år sedan i Vasa, det hela var ett beställningsjobb och resulterade i fyra stora (50×70 cm) utskrifter. Nedan en triptych jag fixade till kring temat. Och som en hyllning till Verner och Verner får jag avsluta med att konstatera att, har man inte lönnlöv, så går det precis lika bra med – just det – selleri.

No comments yet

Kommentera

