Skip to content

Hemsidan (med stort H)

8 september, 2010

Projektet Mphoto har under en längre tid haft en hemsida. Den har bara inte sett så riktigt vettig ut. Under de senaste dagarna har jag uppdaterat den och gett den ett nytt utseende.

Jag använder mig av Showitfast-tjänsten som jag blir mer och mer förtjust i allt eftersom jag blir mer bekant med funktionerna. Kodning av hemsidor är för mig helt obekant, trots ett par tafatta försök att bli bekant med HTML-koden (och CSS), öppnade sig aldrig hemligheten för mig. Det gör Showitfast-tjänsten så perfekt. Det handlar om WYSIWYG i förkortningens sanna betydelse.  Från tjänstens hemsida laddas programvaran ner, och därefter är det bara att börja bygga. Dessutom är det helt gratis.

Gratisversionen har förstås sina begränsningar; 30 mb bilder och högst fem sidor. Detta har jag ändå klarat mig bra med, dessa begränsningar gör att jag tvingas fundera vad som är absolut nödvändigt för att nå ut med budskapet.  Tvåspråkighet är viktigt i Finland, och det är närmast det som orsakar bekymmer då innehållet i princip fördubblas – automatiskt. Betalversionen har naturligtvis inte dessa begränsningar, och är man beredd att betala omkring 380 € per år (vilket jag absolut inte är) har man ganska stora friheter att njuta av.

Det stiliserade utseendet på sidan är jag förhållandevis nöjd med. Att sidan är mörk kan eventuellt vara ett problem, men än så länge tycker jag det svarta bara är stiligt. Nu fortsätter skapandet av innehållet; vad är viktigt att få fram om projektet osv.

Titta gärna på hemsidan genom att klicka länken här

No comments yet

Kommentera

