Skip to content

Höstblomster och aha-upplevelser

1 september, 2010

Fotade lite höstblommor på bakgården idag.  Inget världsomvälvande precis. Aha-upplevelsen infann sig en stund senare då jag satt framför datorn och gick igenom bilderna.

Bildserien ovan faller in under kategorin konstnärligt botaniskt foto (eller kanske hellre botaniskt konstfoto,  det är lite bättre rytm i det). Detaljer från en blomma vi sådde under våren. Hela sommaren tog den på sig att växa upp från ett litet frö. Torka, hög värme, hårda stormar och skyfall trotsade den för att nu under hösten slå ut i blom. Om inte det är värt ett förevigande, så vet jag inte vad. Vi sådde naturligtvis inte bara en blomma. Vi spred ut två eller tre fröpåsar i blombänkarna på bakgården, men bara denna ena individ klarade av att växa sig stor.

Vilken var då aha-upplevelsen? Den stod mitt lilla anteckningsblock för. Jag jobbar på en bärbar dator, bildskärmen kan alltså vinklas i lite olika lägen. Och beroende av vinklingen, visas bilden ljusare eller mörkare. Att blicken hålls i 90° vinkel till bildskärmen innebär en korrekt bildupplevelse. På nätet hittade jag en mojäng som tillverkats speciellt för detta ändamål. Priset minns jag inte, men jag gissar att det handlade om några tior. Mojängen fästs med kardborreband på skärmen och med hjälp av den kan man kontrollera att skärmen har rät(t) vinkling. Tillåt mig småle. Jag sparade alla de pengarna genom att ta fram mitt lilla anteckningsblock (storlek A7). Blockets ända sätter jag platt mot skärmen och så justerar jag vinklingen genom att sikta längs med blockets kant. Enkelt, billigt och effektivt. Precis så som jag vill ha det.

No comments yet

Kommentera

