Skip to content

Bok: The Moment it Clicks

10 augusti, 2010

The Moment it Clicks – Photography secrets from one of the world´s top shooters av Joe McNally. Utgiven av New Riders, Pris omkring 30 €.

I tre veckor hade jag semester. Lite fotande, lite bastubad, lite grillande och en hel del familjeliv. Några helt lediga stunder hade jag förstås också, och de tillbringade jag med en bok i famnen. Med på semestern hade jag tagit Joe McNallys ”the Moment it Clicks”.  Joe McNally är jag bekant med sedan tidigare, främst genom hans framträdanden i Photoshop TV, en podcast jag följt under en längre tid.

Författaren McNally är jag inte alls bekant med, men sättet han skriver på är identiskt med sättet han föreläser. Det är jordnära och humoristiskt. Boken läste jag på engelska, och på det sättet var nyanserna i hans stil väldigt tydliga.

Boken är i första hand en källa till inspiration och ett slags uppmuntran. Inga tekniska detaljer ältas, utan McNally skriver om sina upplevelser och erfarenheter. Varje uppslag har ett eget litet textstycke som stöds av en bild. McNally inleder gärna med någon anekdot ur sitt privatliv och de utmaningar han stått inför under karriären. Och det gör honom mycket mänsklig, det är lätt att identifiera sig.

Boken är helt klart läsvärd, och jag tycker att den fungerar speciellt bra som en motvikt till den uppsjö manualer och receptböcker som pressas ut i raskt ökande tempo. Det är mycket inspirerande att få ta del av en erkänd fotografs utveckling. McNally bjuder på sig själv, och på något sätt lyckas han väcka en känsla av hopp om utveckling och framgång hos mig trots att det emellanåt känns som att mitt fotografiska kunnandet står och stampar på stället.

No comments yet

Kommentera

