Skip to content

Lyktan

8 augusti, 2010

 

Ännu en exponering från det gamla huset som övergivits för länge sedan. En gammal oljelampa på ett bord invid en spegel. Kompositionen är klassisk. Ett stilleben, helt enkelt. Och jag har inget finger med i spelet, det var såhär jag hittade lampan. Nu i efterhand ser jag att jag borde ha flyttat lampan lite för att förstärka känslan som spegeln bidrar till. Jag använde mig också av min kära Lensbaby 3G, och valde att lägga skärpan på själva oljebehållaren, jag antar att det kunde ha varit ett gott alternativ att istället ha skärpan på glaskupans områden. Alternativt kunde jag ha valt en mindre bländare för ett större skärpedjup. Men, som alltid går det att analysera sönder bilden. Och helt dålig är den inte. De klassiska attriubten i kompositionen tycker jag utgör bildens styrka.

Sedan vad det kommer till mitt hektiska läge på hobbysidan, börjar jag nu se möjligheter. Släktträffbilderna är uppredda, och en skaplig hemsida är formgiven. De botaniska fotona från semestern är redigerade, och galleriet är uppdaterat. Jag får hålla fast vid den djupa visdom jag lyfte fram i ett tidigare inlägg: tålamod är nyckeln till allt.

2 kommentarer leave one →
  1. 20 augusti, 2010 06:40

    Mycket häftig bild! Jag har själv inte provat fotografera med en Lensbaby ännu, men har hört (och sett!) att de är rätt coola. Och det är ju nåt speciellt med gamla hus, eller hur 🙂

    • 21 augusti, 2010 14:29

      Tack 🙂
      Lensbabyn tillhör absolut en av mina favoritlinser, det är ibland så skönt att komma bort från knivskarpa perfektionistbilder, och bara låta kretiviteten flöda.

Kommentera

