Skip to content

Subtilt är bara ett finare ord för finlir

16 juni, 2010

Jag läser en hel del bloggar. Nu senast läste jag Scott Kelby, som funderade kring HDR-effekten och vad som är bra och dåligt med den. En av de negativa aspekterna som lyftes fram var de övermättade färgerna som bidrog till en overklig känsla (på ett dåligt sätt, enligt många). Nu sysslar jag ju själv en del med HDR-bilder, och idag satt jag och uppdaterade mitt HDR-galleri. Under arbetet med bilderna testade jag lite olika sätt att justera färger så att slutresultatet skulle bli så attraktivt som möjligt.

Här är ett HDR-foto jag hittade på hårdskivan, det var ett par år sedan jag vandrade omkring på begravningsplatsen i Vasa där jag hittade detta monument. I originalet, nedan, är färgerna mättade och bilden känns lite överdriven. I bilden ovan har jag dragit ner de övermättade färgerna genom ett par justeringslager. Skillnaden är vid den första anblicken inte speciellt påtaglig, men den subtila ändringen tycker jag är avgörande.

Ändringen har jag åstadkommit genom att i den klara, sammanslagna, bilden skapa en kopia av bakgrundslagret. Jag gör bilden svartvit med hjälp av en övertoningskarta (lite fusk, men för detta ändamål är det helt ok att vara lite lat). Jag förstärker kontrasterna i det svartvita genom att lägga på kurvor som ett justeringslager, i kurvor-fönstret väljer den svarta pipetten och klickar på den mörkaste punkten i bilden, med den vita pipetten klickar jag på den ljusaste punkten i bilden. De två justeringslagren slår jag samman med kopian av bakgrundslagret. Nu har jag två lager, bakgrundslagret och en svartvit kopia av bakgrundslagret. Då opaciteten på det svartvita lagret sänks till omkring 30% får bilden klara kontraster samtidigt som färgerna inte sticker ut.

Jag testade tekniken på lite andra foton också, och jag måste säga att jag är ganska nöjd med hur bilderna får en lite åldrad och mera påtaglig känsla. Lite finlir som har stor betydelse.

No comments yet

Kommentera

