Skip to content

Antik symmetri

13 juni, 2010

Jag fortsatte arbetet med efterbehandlingen av bilderna från vår promenad på Fölisön förra veckan. Jag ville speciellt få fram strukturerna på ladornas spruckna och vackert åldrade plankor och stockar. Det är klart, jag kunde göra grundjusteringar på bilderna rakt ur kameran och sedan säga att de är klara, men jag ville testa nåt nytt. Och såhär blev det.

Geometri är spännande. Ännu mer spännande är symmetri. Symmetri tilltalar på ett alldeles speciellt sätt. Jag läste nångång en artikel som behandlade ämnet, men psykologin bakom det estetiska värdet i symmetrin kan jag inte längre minnas. Det är hursomhelt nånting väldigt grundläggande i människans natur att eftersträva det symmetriska, bringa ordning i kaoset. Dehär bilderna är väldigt neutrala vad gäller innebörd, och jag skulle gärna testa att använda dem som stora utskrifter. De kunde se helt bra ut i en serie på en stor, vit, vägg. Någon som vill köpa dem?

Rent tekniskt är denna grafik inte speciellt svår att åstadkomma. I ACR gör jag grundinställningar för att få skarpa kontraster och fin färgmättnad. I PS skärper jag bilden (mycket!), justerar nivåer och höjer kontrasten ytterligare med kurvor. Jag duplicerar lagret och fördubblar sedan arbetsytans storlek. Det duplicerade lagret spegelvänder jag och passar ihop med bakgrundslagret. Detta upprepar jag sedan tills jag blir nöjd med mönstret som uppstår. En kvadratisk beskärning tycker jag är nödvändig för att betona det symmetriska och lyfta fram upprepningarna i strukturen.

No comments yet

Kommentera

