Skip to content

Vardagsspänning

2 juni, 2010

Ibland tycker jag det är roligt att läsa om naturfotografers dramatiska strapatser för att fånga något unikt naturfenomen på bild. Det finns naturligtvis en uppsjö ofantligt skickliga och inspirerande fotografer, men Mattias Klum hör till en av mina favoriter. Berättelser om hans resor i Borneos djungler är spännande läsning.

Farliga djur, riskfyllda passager och tonvis med utrustning att släpa på. Visst, det är säkert jobbigt. Men minst lika utmanande är det att tampas med en ettåring beväpnad med träslev medan man försiktigt försöker fånga ekorren i trädet utanför köksfönstret på bild. Det fick jag testa idag.

Slutresultatet blev helt lyckat, men krävde ändå en insats av medhjälpare. Frun fick hålla reda på dottern medan jag indianlikt smög ut för att komma nära kotteslaktaren. Den var ganska liten, så jag gissar att den var en unge ännu, skraj var den inte heller och jag fick stå på nära håll och bränna av ruta efter ruta. Det blev väl en 80 exponeringar innan den hoppade iväg.

Jag beskar bilden kvadratisk. Jag vet inte, men på nåt sätt tycker jag att det formatet ger ett proffsigare intryck. Kanske för att det påminner om en bilden från en mellanformatskamera. I övrigt tillämpade jag min SOP, som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Jag mörkade dessutom ner den avsågade kvisten som annars lyste vit framför ekorren. Jag sänkte också färgmättnaden i vissa områden runt ekorren så att den skulle framträda mer effektfullt.

No comments yet

Kommentera

