Skip to content

Lights, camera – action!

28 maj, 2010

Ungefär så upplevde jag vårt besök i Tallinn för ett par dagar sedan. Som ett skådespel. Vi besökte gamla stan och njöt av den medeltida stämningen. Gästvänligheten i den gamla hansastaden var påtaglig. Tidsenliga kläder hos näringsidkarna varvades med härliga maträtter från en svunnen tid. Och mycket att fota fanns det också förstås. Men lite svårt är det ändå att föreviga det som skapats enbart med tanke på att dra till sig turister. Just av den anledningen – det drar till sig turister. Några storlslagna scenerier blir det inte av att fotografera, mest för alla moderna resanden som, liksom vi, har kommit för att koppla bort den nutida verkligheten. Så för min del blev det att fokusera på detaljerna. Stillsamma innergårdar, sirliga portgångar och förfallna fasader. Fönstrena tyckte jag ändå på nåt sätt skulle få representera det ”riktiga” Tallinn. Det som leder in till det som inte deltar i skådespelet.

Skådespelet tog slut omkring klockan 18. Då packade torgförsäljarna ihop sina bord och de medeltida narrarna ersattes av alkoholister och drogmissbrukare. Stämningen ändrades tvärt. Plötsligt var turisterna som bortblåsta och kvar fanns det förfallna östblocket. Visst, det regniga och ganska så blåsiga vädret bidrog säkert till att skapa en ödesmättad atmosfär.

Vi vandrade sakta mot hamnen där färjan väntade. På vägen upptäckte vi ett fantastiskt monument. På kartan hette det City Hall, men jag övertygades inte om att det längre skulle vara någon form av offentlig byggnad. Den enorma byggnationen fanns vid vattnet och bestod helt och hållet av gjuten betong. Tankarna fördes osökt till kalla kriget och en sovjetisk missilbas. Övergivet och förfallet. Perfekt för lite fotande i sann urban-exploration-anda. Lite panoramabilder, lite detaljer och så HDR förstås.

Väl hemma spenderade jag lite tid vid datorn och upptäckte att byggnaden uppfördes 1980 och ritades av ett par prisbelönta sovjetiska arkitekter. Uppenbarligen har den fungerat som konsertsal och ishall (!?) Tiden räckte inte till för att undersöka platsen närmare, inte hade jag heller anlitat några biffiga vakter för att hålla ryggen fri medan jag kikade genom sökaren. Platsen var utomordentligt inspirerade, och besöker jag Tallinn på nytt är det säkert att jag kommer att spendera en hel del tid vid denna relik.

No comments yet

Kommentera

