Skip to content

Idéer I

23 maj, 2010

Chase Jarvis´ blogg brukar jag läsa lite så där ibland. Han har inte så mycket fototips eller sånt, men han skriver väldigt mycket om kreativitet. Om kreativitetens vara eller inte vara. I ett inlägg recenserade han boken It´s not how good you are, but how good you want to be av Paul Arden. En detalj han lyfte fram ur boken var författarens syn på kreativt arbete. Arden framhöll att man inte skall sitta och panta på idéer, utan dela med sig av dem. Genom att göra så tvingas man hela tiden arbeta fram nya tankesätt och därigenom utvecklas. Rädslan för att nån skall stjäla ens prisvinnaridé skall alltså förkastas helt. Jag beställde boken och läste den från pärm till pärm på en kväll. Boken är ganska kort och stoffet ganska glest. Men tanken om att dela med sig av idéerna etsade sig fast i bakhuvudet. Och här är det perfekta forumet för att förverkliga Ardens läror. Den idé jag delar med mig av idag är inte bara ett tema för att fylla hårdskivan med raw-filer. Det är ett projekt som avslutas i en utställning.

Nu när våren redan är långt bakom oss och snön är ett minne blott har jag märkt att stadens städpatruller fortfarande ligger i djup vintersömn. Det ligger skräp överallt. Och inte bara skräp, utan hela klädesplagg. Jag vill inflika en liten parentes här; hur fungerar en sån människa som går ut en sväng, kanske bara för att sträcka på benen, och sedan kommer hem en vante fattigare? Eller med en sko mindre? Borde det inte vara ganska svårt att slarva bort något så uppenbart? Nåja, tillbaka till idén. Jag har alltså tänkt att det skulle vara intressant att dokumentera dessa övergivna föremål och samtidigt ta tillvara dem. I utställningen skulle föremålet presenteras invid fotografiet av den miljö där föremålet låg. Till exempel en halsduk som lindats kring en lyktstolpe. I utställningen skulle fotot av den klädda lyktstolpen hänga på väggen, och därunder skulle själva halsduken vara i en liten monter. På detta sätt skulle fotografiet få ytterligare en dimension. Bilden blir inte enbart en dokumentation av vad fotografen (jag) upplevt, betraktaren skulle också uppleva halsduken…

Så, nu är min första idé publicerad. Om du vill får du använda den, mig blir du inte skyldig nåt. Om inte, så får jag göra slag i saken i något skede då jag har lite mera resurser för ett fullt genomförande.

No comments yet

Kommentera

