Skip to content

Naturfoto

18 maj, 2010

Igår besökte vi Högholmen i Helsingfors. Solen gassade och alla trivdes. Naturligtvis var också kameran med. I första hand ville jag dokumentera min dotters första möten med andra arter. Men det är klart, en och annan kamel ville jag också fota.

Så, där vandrade vi tre bland skolklasser och turister. Lejonen var sömniga och gamarna mätta. Djuren var fina, det ska sägas. Men konceptet är lite svårt att greppa.  Kungshavsörnen är en mäktig syn, och det par som bodde på Högholmen bjöd gärna på flyguppvisningar. Dånet från de enorma vingarna var respektingivande. De flög mellan två trän som var fastmonterade i buren. 40 meters flygturer. Jag kunde inte undgå att föreställa mig fågelns orubbliga pondus i sitt rätta element. Svävande högt över orörd skog… Så, med det i åtanke blir djurparken lite blasé. Vilda djur borde nog inte hållas i bur. Jag är ingen aktivist, mera en romantiker.

Det blev en del fotande, mest familjebilder. Utställningsdjuren kändes det lite onödigt att fotografera, så där sist och slutligen. Dom är ju redan förevigade ur alla tänkbara vinklar. Och att stolt visa upp en bild av ett lejon fotat genom ett galler är… Hur ska jag säga det, fånigt.

Där fanns en del fria vilda djur också. Måsar och Vitkindade gäss delade holmen med sina mera exotiska artfränder.

Högholmen är ett trevligt ställe för hela familjen. De deltar i naturskyddsarbete och främjar utbildning. Men, att uppleva naturen är fullt möjligt också på andra sätt. Det gäller bara att få upp ögonen. Ibland ser man inte skogen för alla träden.

No comments yet

Kommentera

