Skip to content

SOP – standard operating procedure

11 maj, 2010

Med mina ”vanliga” foton (fotoalbumets massbilder) gör jag alltid vissa specifika ändringar, mest för att förbättra skärpan och kontrasten. Jag är lite bekväm av mig, och därför passar Photoshops funktionsmakron mig utmärkt. Bilden visar de fyra funktioner jag oftast använder mig av. Så gott som för varje bild.

Arbetsflödet efter att jag flyttat över bilderna från kamerans minneskort består av en rundtur i Camera Raw. Där justerar jag reglagen intuitivt, med undantag för kontrast och lokal kontrast som jag så gott som alltid använder samma inställningar för.

Om bilden då är ett ”vanligt” foto justerar jag nivåer efter att ha fått över bilden i Photoshop. Därefter går jag igenom funktionsmakrona, en efter en. Jag inleder oftast med att höja kontrasten med curves kontraster, där en lätt s-kurva läggs på.

Sedan skärper jag upp bilden med skärpning, som består av oskarp mask med lite olika inställningar, den ena där mängden är stor och radien lite, och den andra där mängden är liten och radien stor. Detta ger ett resultat där skärpan ligger bra i de fina detaljerna och också i de grova konturerna.

Vissa bilder är sådana att jag vill mjuka upp ytan en aning. Då använder jag softad bild, där ändringarna består av att skapa en kopia av de ihopslagna lagren, lite gaussisk oskärpa, ett högpassfilter som inverteras och ett blandningsläge som sätts till täcka över. Lagrets opacitet sänks sedan tills önskad effekt uppnås. Detta är är ganska tidskrävande projekt, och därför tycker jag speciellt bra om att ha dethär som ett funktionsmakro.

Det fjärde funktionsmakrot storlek, använder jag om jag har för avsikt att visa bilden på Internet. Inställningarna är sådana att visning i webbläsare ska vara så optimerat som möjligt, i förhållande till bildkvalitet naturligtvis. Upplösningen är satt till 72 ppi och bildens höjd till 700 bildpunkter

Som jag sade inledningsvis gäller dessa steg bara ”vanliga” foton. Då jag arbetar med mera konstnärliga bilder eller annars ”viktigare” bilder lägger jag naturligtvis mer tid på att hitta lösningar som ger bästa möjliga resultat.

No comments yet

Kommentera

