Skip to content

Jag och mina bilder

7 maj, 2010

Jag har funderat lite kring min roll som hobbyfotograf, en benämning jag föredrar framom titeln amatörfotograf.

Funderingarna rör vilken typ av bilder det är accepterat att producera utan formell utbildning inom fotokonst. Det är möjligt att skismerna helt och hållet utgår från personliga fördomar och blockeringar, men på nåt sätt har jag en känsla av att jag inte riktigt tillåts uttrycka mig speciellt fritt som hobbyfotograf.

Det är alltså så kallade slutna bilder jag upplever att jag är begränsad till. Bilder där åskådaren inte ges utrymme till fria associationer, bilder som konkret visar det jag haft för avsikt att förmedla. Det jag upplever som problematiskt är att en abstrakt bild på något sätt inte skulle tas på allvar eller erkännas om jag inte har en examen från  Konstindustriella högskolan. För, också hobbyfotografer utvecklar och driver fotokonsten framåt.

Om jag till exempel vill förmedla en känsla av eskapism, är det säkra kortet att fotografera ett motiv där modellen står på stranden vid ett stormigt hav och längtansfullt blickar bort mot evigheten (för att använda ett banalt exempel). I en sådan sluten bild finns det inte speciellt många sätt för åskådaren att tolka bilden. Om jag däremot fotograferar en modell i ett tomt rum, och regisserar denne att sittande sträcka armarna reumatiskt krampaktigt mot taket är risken stor att åskådaren ser bilden som en avbildning av just en modell som sitter i en konstig ställning. Skulle jag vara en erkänd fotograf, tror jag att åskådaren skulle stimuleras till en djupare tolkning av motivet, och genom detta nå fram till min avsikt.

Per Silja

Nåja, kanske jag bara är osäker på min plats inom fotokonsten. Det kanske är så att jag inte ännu utvecklat min egna stil. Den amerikanske fotografen Joe McNally har sagt att fotografering är ljusets språk (fri översättning).Om detta är fallet, har jag för stunden ett litet talfel jag borde öva på att få bort.

No comments yet

Kommentera

