Skip to content

Gör det själv: makrofoto

30 april, 2010

Jag tycker om att spara pengar. En fotohobby är inte alltid så billig, så varje gång jag kommer på en billig, eller ännu bättre – gratis, lösning blir jag riktigt nöjd.

Jag äger ingen makrolins. Jag skulle gärna skaffa en, men flera hundra euro har jag inte liggande i bordslådan. Därför är lösningen med coupling-rings (vad det heter på svenska vet jag inte) ett bra sätt att komma riktigt nära motivet.  I korthet handlar det om att fästa två linser i varandra med hjälp av filtergängorna, detta sker då med coupling-rings. Dessa ringar kostar också pengar, bara några tior, men ändå…

Min lösning var då att tillverka en egen mekanism. Jag ägde sedan tidigare ett litet Cokin-filtersystem, och en av ringarna som användes för att fästa filterhållaren i linsen hade samma diameter som mitt 50mm Nikkor-objektiv. En annan ring jag hade passade ett Minolta 35-70 objektiv jag hade till min första systemkamera. Mitt primitiva sätt att få dessa två ringar att sitta ihop var att borra några små hål i kanten och med hjälp av lite ståltråd spänna ihop dem.

Nu var det enkelt att få linserna att sitta ihop.

Stabilt och säkert. Minolta-linsen är ett zoomobjektiv och efter lite experimenterande fick jag fram de mest användbara brännvidderna. Det är lite knepigt att använda denna linskombination, men då man får till det går det att komma riktigt nära.

One Comment leave one →
  1. 1 maj, 2010 17:55

    Sv: Ja det var verkligen en snäll trollslända. Den brydde sig inte mycket fastän jag var bara ca 30-40 cm ifrån. Sånt gillas 🙂

Kommentera

