Skip to content

Gör det själv: kylskåpsmagneter

25 april, 2010

För det flesta kommer det tidpunkter då något stort händer. Så stort att det förtjänar uppmärksamhet i pressen. Jag tänker förstås på små annonser i dagstidningar som berättar om förlovning, vigsel och barndop. Dessa små textrader symboliserar stora vägskäl i livet. Och de är värda att visas upp. Problemet är bara att pappret som de är tryckta på inte riktigt överlever den vardag vi lever i – om man då inte förvarar urklippen innanför någon bokpärm, och det är ju inte att visa upp dem precis.

Så fick jag då en snilleblixt – varför inte göra tidningsurklippen till kylskåpsmagneter?


Bilden är liten och annonserna har jag censurerat lite, jag vill ogärna gå ut med för mycket privat information på Internet.

Att få tidningsurklippet till digital form är inte speciellt besvärligt, det enda som krävs är en skaplig skanner. Utmaningen ligger i att få det att se bra ut. Dagstidningens papper är så tunt att skannern också registrerar den text som finns på tidningsurklippets baksida. Detta åtgärdas i bildbehandingsprogrammet, Photoshop i mitt fall.

Den skannade bilden rätas upp och beskärs. Sedan används nivåer för att få till ett fint histogram. Ljusstyrka/kontrast är nästa verktyg där reglagen flyttas för att få en så ren bild som möjligt. Avslutningsvis skapas en lagermask för att skala bort det som eventuellt ännu syns av texten som inte skall med på magneten.

Från InkClub beställde jag magnetpapper som jag använde för att skriva ut bilden på. För att utskriften skall ha samma storlek som originalet skapade jag ett nytt dokument med de mått som magnetpappret har, tricket ligger i att använda samma upplösning i det nya dokumentet som den inskannade bilden. Sedan är det bara att flytta över den inskannade bilden i det nya dokumentet genom att dra det färdiga lagret från den inskannade bilden till det nya dokumentet.

No comments yet

Kommentera

